2. Veverky
V letošním školním roce se budeme scházet ve třídě Veverek. Vše, co už děti znají, budeme dále rozvíjet a posilovat. V příjemném prostředí a hravou formou se budeme každý den trochu učít a trochu přemýšlet, trochu malovat a kreslit a zpívat a tancovat a hrát si a pracovat.
Téma týdne od 21.11. do 2.12.2022
Advent přichází
Za dveřmi je Mikuláš
Cíle:
- Seznamovat děti s lidovými tradicemi
- Vytvářet společný zážitek při návštěvě čerta, Mikuláše a anděla (rozlišovat dobro a zlo)
- Seznamovat se s Mikulášskými a vánočními písničkami a básničkami
- Zapamatovat si krátký text andělské a čertovské básničky
- Protažení jednotlivých svalových oblastí (napodobovat předvedený cvik)
Nabídka činností:
- Společná konverzace a samostatný mluvený projev na téma ,,Advent přichází" - přiblížení vánočních tradic a zvyků v tomto období
- Jak se mění počasí, krátí se den, prodlužuje se noc a přichází zima (sv. Barbora, ,,Lucie noci upije")
- Práce s knihou - prohlížení, poslouchání příběhů a převyprávění děje - Vánoční příběh
- Navodit pocit radosti z prožití splnit přání druhému - připravit překvapení pro své nejbližší - výroba dárečků (průběžně)
- Výroba čertíků, andílků, sušení křížal, zdobení perníčků, výroba přáníček,...
- Rozvoj řečového projevu, nácvik vánočních a zimních básní, koled a písní
- Rozhovory vedené učitelkou - navést děti k samostatnému vyjádření své myšlenky a přání v tomto adventním čase
Pobyt venku:
- Vycházky do okolí MŠ - pozorování vánoční výzdoby v našem okolí
Odpolední činnosti:
- Pokračování ve výtvarných činnostech z dopoledního programu
- Výzdoba třídy - přípravy na Mikuláše a Vánoce
Téma týdne od 7.12. do 18.12.2022
Včera, dnes a zítra a v sobotu večer a v neděli ráno
Cíle:
- uvědomit si a pojmenovat části dne
- správně pojmenovat dny v týdnu (i pozpátku)
- přiřadit určitou činnost k části dne
- pokusit se vyjmenovat měsíce v roce, rozdělit podle ročních období
- jemná motorika, skládání, překládání,stříhání
- správná artikulace,klidný přednes
- poznat a určit synonyma, rýmy
- chůze s různými polohami paží a předmětem i po zvýšené rovině
- podporovat samostatnost při prac.a výtvar.činnostech
Nabídka činností:
- "Co děláme celý den"
- rozhovor, obrázky, co vše se vejde do celého dne
- jak den dělíme- ráno - poledne- večer
- co kdy děláme, popis všech činností během dne, vyprávění dětí, rozvinutí dialogu - dítě- uč.
- správně určit kdy snídáme,obědváme, večeříme
- vyjmenování měsíců v roce, rozdělení na jarní, letní, podzimní, zimní ( s pomocí uč.)
- opakujeme s dětmi synonyma, vyhledáváme, přiřazujeme pomocí obrázků,vymýšlíme rýmy
- povídání o charakterových vlastnostech- "jací jsme?" Někdo je líný, lakomý, chytrý, šikovný, usměvavý...
- seznámíme se s tradicemi tohoto období
"Svatý Martin", naučíme se básničku
- výtvarná a pracovní činnost dle voby k tématu
- zařazení pracovních listů
- chůze se změnou polohy paží, správné držení těla,chůze s předmětem, podávání předmětu mezi
sebou, chůze po zvýšené rovině
Vycházka - správná chůze okolo vozovky, reakce na semafor, pozorování změn počasí, přírody...
Téma týdne od 24.10. do 4. 11.2022
Podzim
Cíle
umožnit dětem prožít citový zážitek
rozvíjet a upevňovat citové vztahy mezi dětmi,ke svému okolí
rozvoj slovní zásoby, přídavná jména
rozvoj jemné motoriky, správné držení tužky, přesnost
reakce na pokyn při cvičení, cvičení s náčiním
Nabídka činností
- rozhovor s dětmi na podzimní téma, počasí, příroda
- knihy a obrázky skřítků, kteří děti tento týden navštíví
- úvod a příprava na karneval skřítků, bludiček...
- skřítkové a strašidla jsou naši kamarádi
- vymýšlení jmen pro skřítky
- jací mohou být....příd.jména
- o co se skřítkové starají, co hlídají
- hledání skřítků ve třídě, jména
- předčítání básničky o skřítcích-zapamatování si textu - umět říct o čem se četlo, jména skřítků
Karneval skřítků,strašidel a bludiček - veselé dopoledne pro děti
- vykreslování obrázků se skřítky
- výroba společného skřítka- strašidla
- cvičení s kruhy, válení sudů na žíněnce, prolézání strachovým tunelem
Vycházky - okolí mš, příroda, stromy, hledání skřítků... chůze kolem vozovky, najít cestu zpět do mš
Odpolední činnost - volné kreslení strašidel, předčítání o skřítcích,
Téma týdne od 10.10. do 28.10.2022
Ovoce a zelenina
Cíle:
- Osvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví a vytváření zdravých životních návyků, povídáním si o ovoci a zelenině
- Rozvoj a užívání všech smyslů poznáváním zeleniny a ovoce podle chuti, čichu a hmatu
- Rozvoj jazykových dovedností - využít vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, seznamovat se s pojmy ovoce a zelenina
- Posilovat fantazii a představivost při výtvarné činnosti s bramborových tiskátkem
- Objevovat význam ovoce a zeleniny pro zdraví člověka
Nabídka činností:
- Úvod - povídání o tématu,, Zdravá zelenina" podle obrazového materiálu, seznámení s pojmy a názvy jednotlivých druhů zeleniny a ovoce, jejich tvarem a barvou
- Pohybová hra,, Na ovoce a zeleninu" - každé dítě má obrázek ovoce nebo zeleniny, pohybuje se volně v prostoru třídy a na signál se děti přesunou do košíku či na záhon podle toho co mají na obrázku
- Cvičení paměti, upevňování výslovnosti a hlasitosti mluveného projevu - básnička ,,Mrkvička"
- Výtvarné činnosti podporující tvořivost a fantazii - bramborová tiskátka
- Vybarvování obrázků zeleniny a ovoce, vystřihování a lepení
- Rozvoj v oblasti jemné motoriky modelováním - přiměřeným tlakem dlani na modelovací hmotu vytvořit kouli a protáhnout hmotu dle potřeby k výrobě zeleniny
Pobyt venku:
- Vycházky do okolí a pobyt na zahradě MŠ
- Dodržování bezpečnosti při přecházení a chůzi po chodníku
Odpolední činnosti:
- Pokračování v činnostech z dopoledního zaměstnání a opakování básniček a říkanek z minulých týdnů
- Modelování ovoce a zeleniny
Podzim
- Umět vnímat přírodu, vytvářet si pěkný vztah k okolnímu prostředí.
- Bezpečně vyjmenovat znaky podzimu.
- Poznat a pojmenovat druhy ovoce.
- Naučit se krátký text.
- Rozlišit více, méně, kolik?
- Procvičit jemnou motoriku i hrubou.
- Věnovat se ( poznat) určitou hlásku, rozlišit počet slabik.
- Umět se ovládat, řešit danou situaci s kamarádem ( v kolektivu ).
Rozhovor, obrázky, názorná ukázka - podzim. Vše, co už jsme si říkali, ukazovali. Dále, co se děje na polích, v sadech, jak se o přírodu starají lidé, co jim příroda dává.....
Bezpečně rozeznáme některé ovoce. Jablko, hruška, švestka, hroznové víno, budeme vědět, na kterém roste stromě. Zařadíme i další, okrajově si pojmenujeme některou zeleninu ( brambor, cibule, mrkev, celer, petržel, česnek, dýně.....).Využití.
Nácvik básně "Švestky"nebo jiné dle výběru.
Předmatematické vnímání - práce s jablíčky, děti plní úkoly dané uč., "utvoř řadu 10 jablíček, odeber 3 jablíčka, utvoř dvě hromádky po 5 jablíčkách, urči, kde je více......."
Uvolňovací cviky ruky - cvičení s jablíčky. Procvičování jemné a hrubé motoriky, mačkání papíru do koule, zabalení do barevného papíru, dotvoření. Dle volby tvarování ovoce, zeleniny.
Cvičení s míčky, hod horním a spodním obloukem - koš, žebřík.
Téma týdne od 12. do 23.9.2022
Moji kamarádi a rodina
- Posilovat přirozené vztahy mezi dětmi
- Vést děti k tomu, aby si neubližovaly
- Bezpečně poznat svoji značku, značku kamaráda jeho jméno a příjmení
- Upevnovat hygienické a společenské návyky
- Uposlechnout pokynu učitelky, dodržovat domluvená pravidla ve školce
- Rozvíjet výtvarný a řečový projev
- Umět chodit v řadě za sebou,ve dvojicích, postřeh,změna tempa
- Podporovat spontání běh ve volném prostoru
- Vytvářet vztah k prostředí a místu ve kterém dítě žije
- Uvědomovat si význam rodiny pro sebe,její členy (jména,počet,vztahy)
- Malbou vyjádřit citový vztah k rodině
- Podporovat trpělivost a soustředění
- Vést děti ke společné práci
Upevnování kladných vztahů mezi dětmi při hrách a průběžně během celého pobytu v mš.
Rozehrání hry s pomocí učitelky, pokusit se déle vydržet u jedné hračky, přibrat k sobě kamaráda, nehádat se o hračku, hračku po skončení hry uložit.
Rozvíjení citových vztahů mezi dětmi, učitelkou a zaměstnanci školy.
"Kdopak se mnou pojede?" - poznávání své značky, děti reagují na vyvolání, volají své kamarády podle značky a jména a příjmení.
Rozvíjíme řečový projev, slovní zásobu, postřeh, procvičování mluvidel, logopedická cvičení.
Opakování písně s rytmizací " Když jsi mezi kamarády "
Opakování a procvičování - synonyma a homonyma.
Motivační cvičení na protažení celého těla, spojit rytmizaci s pohybem, snažit se udržet řadu, chůze s bubínkem, klavírem, písničky z pohádek, cvičení se šátky, míčky, molitanové kostky, padák, další možné obměny a variace cvičení s náčiním a nářadím.
Běh v kruhu ,pokusit se nevrážet do kamaráda, na povel změna směru, na znamení utvořit dvojice, překážková dráha.
Pohybové hry na rozvoj postřehu a orientace ve volném prostoru.
Práce s knihou a obrazovým materiálem, v klidu vyslechnout krátký text, soustředit se, udržet pozornost, umět převyprávět text, umět dovyprávět text, vymyslet příběh podle obrázku a bez ostychu převyprávět, pokusit se o výtvarné ztvárnění textu, cvičení paměti a myšlení (hádanky).
Společná konverzace na téma "já a moje rodina",její funkce v mém životě, členové a jejich zastání v rodině, jména, počet (předmatem. vnímání),
Pokusit se výtvarně zachytit ( důraz na části lidské postavy).
Téma týdne od 1.9. do 9.9.2022
Po prázdninách ve školce
Seznámit děti s novým prostředím třídy.
Navázat kontakt s učitelkou a novými kamarády.
Usnadnit dítěti adaptaci na nové prostředí.
Rozvoj zákl.společenských návyků a dovedností.
Rozvoj dětských přátelství.
Procvičit řečové schopnosti.
Vhodnou organizací a laskavým přijetím usnadnit dětem vstup do mateřské školy po prázdninách.
Individ. přístupem podnítit zájem dětí, začlenit se do hry, povzbuzení dětí, pomoci dětem v základních činnostech během dne.
Posilovat a prohlubovat přirozené citové vztahy dítěte k učitelkám a ostatním dětem.
Upevňovat návyky při používání toalety a hygienických potřebách.
Zpříjemnit dětem rozloučení s rodiči.
Rozvíjet schopnost soustředěné pozornosti k určité činnosti (při hrách,sebeobsluze...).
Individ.rozhovory s dětmi "Jak jsem prožil léto."
Kresba dle vlastní fantazie - zážitky dětí.
Opakování známých básní, písní, tanečků - začlenění nových dětí.
Vyslovení svého jména před kamarádem "Jak se jmenuješ?"
Bezpečně poznat svou značku, nové děti se se svou značkou seznámí postupně (umývárna, šatna).
Vše bude probíhat postupně, v klidu a s laskavým přístupem k vašim dětem.
