Červená třída
V Červené třídě vytváříme dětem prostředí klidu, bezpečí a důvěry, aby co nejlépe zvládly adaptaci na nové prostředí. V rámci hry děti postupně povedeme k osvojení pravidel soužití ve třídě. Budeme podporovat sounáležitost a ohleduplnost k ostatním dětem ve třídě.
10.1.2021
Milé děti, milí rodiče,
moc vás všechny zdravíme a věříme, že se uvidíme co nejdříve. Karanténa v MŠ nám bohužel dočasně znemožnila společné setkávání, a proto vám nabízíme několik námětů na pokusy s ledem, sněhem a vodou, které si můžete doma společně vyzkoušet.
Pozdravy posílají Jana, Renata a Zuzka
https://mamadodeste.cz/nase-experimenty-tri-pokusy-s-vodou-pro-nejmensi/
https://www.hrajemesijinak.cz/2017/01/domaci-pokusy-s-ledem-snehem-vodu.html

ZIMA A ZIMNÍ RADOVÁNKY
4.1. - 29.1. 2021
CÍLE
Hovořit v jednoduchých větách, umět popsat zážitek, událost.
Posilovat sebeobsluhu při oblékání, poznat své oblečení.
Rozvíjet obratnost a pohotovost.
Porovnávat počet prvků ve dvou souborech, určit kde je více - méně, orientovat se v číselné řadě do tří.
Umět se přizpůsobit změnám, přijímat drobný neúspěch.
Chápat a respektovat názory jiného dítěte, domlouvat se a vyjednávat.
Seznamovat se s novými výtvarnými technikami, učit se rozlišovat teplé a studené odstíny barev.
Experimentovat s vodou a různými materiály.
Poznávat typické znaky a projevy zimního období.
VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA
• Rozhovory v kruhu na témata: "Projevy zimního počasí - mráz - jak kreslí na oknech, co je sníh, led, rampouch, co můžeme ve sněhu dělat - sněhuláci, koulovačka, zimní sporty, zimní sportovní potřeby, zážitky z rodinných aktivit, jak se v zimě oblékáme, proč si musíme chránit hlavu a ruce, nohy...
• Poslech příběhu o třech králích, dramatizace se zpěvem koledy "My tři králové..."
• Výroba papírových králů, dokreslování, dolepování
• Obrázek "Jak kreslí mráz na okna" kombinovaná výtvarná technika nanášení tuše s vodou a soli na čtvrtku.
• Pokusy s ledem - vložení různých věcí do kelímku s vodou, popřípadě obarvení vody a následné zamrazení (dle počasí).
• Poslech příběhu o Mumíncích "Zasněžený salon", následné domýšlení konce příběhu, navržení alternativních řešení situace.
• Grafomotorické cvičení "Sněhulák" - procvičování kruhu, šikmá čára - sáňky jedou dolů
• Pracovní list "Sněhuláci" - spočítat sněhuláky ve skupinách a dokreslit je tak, aby jich bylo všude stejně.
• Seznámení s novou písničkou "Zima", doprovod triangl, rolničky
• Seznámení s výtvarnou technikou " Frotáž - sněhové vločky" doplněnou vybarvenou a vystřiženou omalovánkou dle výběru dětí.
• Cvičení inspirované pohyby sportovců např. při lyžování, sáňkování atd. využití molitanových kostek.
• Zdolávání překážkové dráhy - soutěž dvou družstev.
• Hod na cíl papírovou sněhovou koulí.
• Osvojení básniček s tématem zimy a sáňkování - viz nástěnka.
• Pohybová hra "Na mrazíka" procvičování pohotovosti, prostorové orientace. Využití barev na obličej.
• Soutěž v co nejrychlejším oblékání před vycházkou "Nejrychlejší holka, kluk".
• Poslech zimních pranostik a hádanek.
• Vybarvování omalovánek s tématikou zimního oblečení.
Vycházka do areálu Strahovského kláštera, prohlídka betlému.
V případě vhodného počasí bobování na školní zahradě a další zimní radovánky.
Odpolední činnosti:
Opakování dopoledních bloků.
Individuálně procvičování stříhání, manipulace s drobnými dílky (jemná motorika)
Didaktické hry u stolečků - individuálně i ve skupinách.
TĚŠÍME SE NA VÁNOCE
1.12. - 22.12. 2020
CÍLE
Srovnávat a třídit tvary, rozlišovat různé velikosti stejných tvarů.
Rozvíjet jemnou motoriku - procvičovat používání různých pracovních nástrojů.
Naučit se zpaměti krátký text či písničku.
Procvičovat změny poloh a pohybů v prostoru třídy.
Umět se dělit s ostatními.
Spoluprožívat sváteční atmosféru s ostatními dětmi, pokusit se své pocity vyjádřit (verbálně, gesty, výtvarnými prostředky...)
Poznávat zvyky kraje spojené s předvánočním obdobím.
VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA
• Poslech vánočních příběhů, následný rozhovor o slyšeném a vyprávění vlastních zážitků
• Překážková dráha - cesta do pekla a do nebe (prolézání tunelu, přelézání molitanových kostek, chůze po laně...)
• Logopedické cvičení - procvičování hybnosti jazyka (blekotáme jako čerti, vyplazujeme jazyk...
• Výroba papírového Mikuláše - stříhání, vybarvování, skládání, dolepování, zdobení raznicemi
• Říkanka s pohybem "Jako čerti v pekle" - slouží jako relax, odreagování od negativních emocí až po zklidnění
• Grafomotorické cvičení -vodorovná vlnovka "Jak letí anděl"
• Výroba vánočního přáníčka - práce s papírem a lepidlem, využití papírových i textilních dekoračních materiálů.
• Zdobení vánočních perníčků polevou - trpělivost a jemná práce rukou
• Písničky a říkanky s mikulášskou a vánoční tematikou. (Zimní, Čertovská polka, Čerte, čerte, čertíku)
• Výroba vánočního dárečku pro rodiče (překvapení ☺ )
• Zdobení stromečku z papíru
• Didaktické hry u stolečků (procvičování pozornosti, postřehu, zrakového vnímání ...)
• Obrázek Kapr" vybarvování
• Společné chvilky u stromečku -vánoční zvyky (krájení jablíčka, pouštění lodiček ...)
• Obrázky s využitím tuše a zmizíku
• Zpěv vánočních písní a koled s doprovodem rytmických nástrojů
• Dopis pro Ježíška - kreslíme, co bychom si přáli pod stromeček
Vycházky do okolí MŠ i do parku, pozorování přírody.
Odpolední činnosti
Čtení z knihy "Vánoce zlatého prasátka"
Opakování dopoledních bloků, pomoc při zdobení vánočního stromečku.
Vybarvování tematických omalovánek., individuální procvičování stříhání, volná kresba.
Akce v MŠ:
4.12 - Mikulášská nadílka
9.12 - Vánoční focení
11.12. - Živý betlém se zvířátky na zahradě
17.12 - Ježíškova nadílka ve třídě
18.12 - Divadelní představení v MŠ "O veselém vánočním stromečku"
LISTOPAD, LISTOPAD, LÍSTEČEK MI NA DLAŇ SPAD
2. 11. - 27.11. 2020
Našim cílem je citlivým a laskavým přístupem stále pomáhat dětem v adaptaci.
CÍLE
Posilovat přirozené poznávací city zvídavost a radost z objeveného.
Prodlužovat chvilku soustředění na určitou činnost.
Rozvíjet hrubou a jemnou motoriku, procvičovat mluvidla.
Procvičovat stříhání (správný úchop nůžek i papíru).
Rozvíjet pohybové dovednosti, taneční pohyb, reakci na signál.
Učit se zacházet s jednoduchými rytmickými nástroji.
Dokázat zformulovat jednoduchou otázku, prosbu, odpověď.
Snažit se být ohleduplný k ostatním, navazovat přátelské vztahy s ostatními dětmi.
Prodlužovat dobu odloučení od rodičů.
Poznat a pojmenovat základní části lidského těla.
Seznamovat děti s tradicemi a zvyky vážícími se k podzimnímu období.
Rozvíjet a podněcovat zájem dětí o nové poznatky z přírody.
VZDĚLÁVACÍ NABÍDKA
• Seznámení s podzimním svátkem - Halloween.
• Poslech příběhů a seznámení se strašidýlky z knihy Lexikon ohrožených druhů strašidel, odpověď na otázky z příběhu
• Motivace dětí pomocí vyprávění a ukázky skřítků v naší školce (pomáhají nám s úklidem, sebeobsluhu, pobyt v přírodě- úkoly), každý den nám Skřítek Spadlístek připraví úkol
• Zdobení kaštanů fixem
• Výroba dýně z papíru, vybarvení dýně temperami a dolepení hlavních znaků (správný úchop štětce, jemné nanášení barvy)
• Vyprávění o zvířátkách, jak se chystají na zimu, odlet ptáků, přezimování, sběr potravy - zásoby na zimu, jak pomáháme my sběr lesních plodů pro zvířátka • Vybarvení tvaru vlaštovky
• Obtiskávání listů natřených barvou na papír
• Nácvik písní "Vlaštovičko, leť" "Jaro, léto, podzim, zima"
• Taneček Ježek, pohybové hry k procvičení reakce na signál
• Společný rozhovor v kruhu s využitím obrazového materiálu na témata: lidské tělo, co jíme a pijeme co je zdravé a nezdravé, připomenutí hygienických návyků, předcházení nemocem, zdravý pohyb, čerstvý vzduch, otužování, ochrana před úrazem (nic venku nasbírat, hry s klacíky na vycházce - neběhat s nimi, nebrat nic od cizích lidí...)
• Obkreslování obrysů těla kamaráda - skupinová práce.
• Smyslová - sluchová hra - děti leží na koberci se zavřenýma očima, učitelka vytváří různé zvuky, děti poznávají a pojmenovávají zvuk.
• Opakování písniček a říkadel s doprovodem ozvučných dřívek.
• Nácvik správného dýchání do břicha - s využitím plyšové hračky (děti si položí plyšáka na břicho a uspávají ho houpáním při nádechu a výdechu)
• Koláž - prostřený stůl - děti ozdobí obrázek talíře, vystřihnou obrázky potravin, nalepí na talíř, poskládají ubrousek - dozdobí obrázek.
• Vyprávění vlastních zkušeností- zdraví - nemoc, léky, co mi vaří maminka...
• Procvičování a uvolňování ruky - vaříme polévku, grafomotorická cvičení • Zdobení perníčků cukrovou polevou • Vyprávění nad obrázkem "U lékaře"
• Poslech čtení z knihy J. Čapka Mytí, básničky Polámal se mraveneček
• Opakování říkadla To jsou prsty • Nácvik básně Bacil • Nácvik písně Starý medvěd vzdychá
• Hry s barvou- rozfoukávání barvy - Bacil • Logopedická chvilka: Jazýček z Pusinkova šel na výlet • Námětové hry v kuchyňské koutku, námětová hra " Na doktora" s využitím lékařské sady
• Oblékání panenky na zimu, do deště......
Odpolední činnosti:
Čtení na pokračování: "Heřmánek a Mařinka" autor Jaromír Kincl.
Opakování dopoledních bloků.
Skupinové i individuální prohlížení knih a encyklopedií
4.10. 2020
Milí rodiče,
vzhledem k tomu, že s dětmi chodíme na zahradu dopoledne, kdy nyní bývá ještě chladno a je mokrá tráva, prosíme Vás, nachystejte dětem do šatny přiměřené oblečení i čepice. Nerady bychom, aby se děti nachladily díky nedostatečnému oblečení či promáčeným botám, doporučujeme Vám nechat v šatně i teplejší holínky či nepromokavé boty.
Dále bychom Vás poprosily o donesení následujících potřeb:
balení toaletních papírů
balení obyčejných ubrousky do jídelny
1 tekuté mýdlo
Děkujeme!
Jana, Renáta a Zuzka
13.9. PRŮBĚH ADAPTACE
Milí rodiče,
během uplynulých čtrnácti dní si Vaše děti postupně "oťukávaly" svou třídu. U některých dětí ještě přetrvávají ranní slzičky, někdo pláče i během dne, ale celkově si již na školku postupně zvyykají. Adaptace je dlouhodobý proces a každé dítě toto období prožívá jinak.
Děti si mohly pohrát s hračkami ve třídě, postupně je seznamujeme s pravidly , která v MŠ platí, zatím se ochotně zapojují do úklidu hraček, tak uvidíme, jak dlouho to vydrží :) Pochutnaly si na dobrých svačinkách a obědech (ty měly velký úspěch a tímto děkujeme paním kuchařkám).
Děti s nadšením denně zpívají a svůj zpěv doprovázejí na rytmické nástroje. Seznamují se také s prostorem zahrady
a v pískovišti nejraději vaří :)
Adaptace dětí bude i nadále pokračovat, my se budeme snažit, aby pro děti byla co nejpříjemnější
a individuálně s Vámi budeme situaci konzultovat.
Během příštího týdne Vás požádáme o stvrzení podpisem, že jste se seznámili se školním řádem a apelujeme na Vás,
abyste si ho prostudovali.
Nalézt jej můžete na webu školky v sekci dokumenty.
V případě jakýchkoliv dotazů nás neváhejte oslovit.
Hezký den přejí Jana, Renata a Zuzka
Pro informaci uvádíme provoz naší třídy:
Ranní scházení od 6:45 do 8:15 hod.
Vyzvedávání po obědě od 12:10 do 12:40
Vyzvedáváni odpoledne od 15:00 do 17:15
Hry - poznáváme a hledáme své kamarády, učíme se znát jejich jména."
Co je tady za dveřmi školky" - společná prohlídka prostor MŠ.
Seznamování s pravidly a denním rytmem v MŠ - motivace se zvířecími postavičkami
Zpěv písniček, recitace říkadel a básniček.
"Bačkůrková" soutěživá hra k procvičení vyhledávání a oblékání bačkůrek.
Volná hra a seznamování se s hračkami ve třídě.
Pobyt venku na školní zahradě - seznámení s prostředím, s herními prvky,s bezpečnostními pravidly pobytu na zahradě.
