Logopedie v MŠ
Vážení rodiče,
v této sekci najdete informace, které souvisí se vzděláváním dětí, jejich zdravím a další témata, která by pro vás mohla být zajímavá.
Program logopedické prevence
Toto je stručný přehled našeho programu, podle kterého učitelky na třídách pracují s dětmi individuálně nebo ve skupinkách.
Úvod - v rámci logopedické prevence byl vypracován program, jehož cílem je rozvoj komunikačních dovedností dětí. Obsahem programu jsou hry a činnosti respektující vývoj řeči dítěte a jsou rozděleny podle jednotlivých oblastí logopedické prevence.
Logopedická prevence je chápána v těch nejširších souvislostech jako:
-snaha předcházet poruchám komunikačních dovedností
-optimální stimulace řečového vývoje
-optimální stimulace řečového projevu
! Nejedná se pouze o péči o správnou výslovnost!
Do oblasti logopedické prevence patří:
• rozvoj motoriky - hrubá, jemná, grafomotorika, oromotorika a motorika očních pohybů
• rozvoj smyslů - zrakové vnímání, sluchové vnímání a fonematický sluch, hmat a propriopercepce, rozvoj vnímání tělesného schématu,
• koordinace činností - souhra ruka a oko, ruka a mluvidla, serialita
• nosní dýchání, hospodaření s dechem - dýchání nosem, dýchání hrudní, břišní
• hlasová hygiena - fyziologické tvoření hlasu, nácvik regulace hlasu
• mluvní dovednosti - porozumění řeči, slovní zásoba, vyjadřovací pohotovost, artikulační dovednosti
Nabídka činností pro logopedickou chvilku v rámci prevence:
• dechová či fonační cvičení - většinou jsou realizována prostřednictvím motivace s různorodými pomůckami, jako jsou peříčka, vatové kuličky, větrníky, bublifuky, papírové koule, polystyrénové tvary, papírové hračky atd.
• procvičování oromotoriky, tedy mluvidel - jedná se o cviky na hybnost rtů, jazyka a na posilování jazykového tonusu, jinými slovy síly jazyka, zde se také využívá motivace, například nápodoba ryby, zobáčku, počítání zoubků, malíř maluje, kolotoč, boule ve tvářích, balónek s nafouknutím tváří, apod.
• procvičování fonematického sluchu - jde o rozlišování zvukově podobných hlásek, nejprve s vizuální oporou, později bez ní
• sluchové hry - jedná se o hry typu, která hláska nás probudí, osvědčená je hra na ozvěnu (opakování slyšených slov) nebo poslech zvuků (odkud přicházejí), oblíbené jsou hry na poznávání kamaráda dle hlasu
• nápodoba zvuků - představuje opakovat přírodní zvuky a hlasy zvířat, sledujeme postavení mluvidel
• rytmizace říkadel, rozpočítadel a přednes básní
LOGOPEDICKÉ CHVILKY V MATEŘSKÉ ŠKOLE
V mateřské škole logopedické chvilky využíváme při všech činnostech a vzájemně se prolínají se vzdělávacím programem během celého dne.
Řeč má pro vývoj dítěte v budoucím školním prostředí velký význam. Umožňuje myšlení, poznávání a učení. Má dopad na vnímání dítěte druhými a na jeho postavení ve skupině. Řeč také slouží k dorozumívání a utváření sociálních vztahů. Proto v mateřské škole probíhají pravidelně ve všech třídách s ohledem na věkovou skupinu dětí logopedické chvilky.
Úroveň komunikačních schopností u dětí předškolního věku je završením dlouhodobého zrání a učení, které je podmíněno a ovlivněno zejména sociálním prostředím.
Prostřednictvím hrubé motoriky ( samostatný pohyb) a jemné motoriky (manipulace s předměty)
dítě prozkoumává svět kolem sebe, manipuluje s předměty, experimentuje a vnímá je
(vidí, slyší, dotýká se jich) a tím získává zkušenosti. Pro vývoj řeči je také nezastupitelné zrakové a sluchové vnímání.
V jednotlivých třídách v rámci logopedických chvilek zařazujeme:
Gymnastiku mluvidel
Vyplázneme a schováme jazyk
Olizování rtů - spodní, dolní, kruhovitě
V ústech vytvořit z jazyka mističku
Dechová cvičení
Foukáme do různých směrů
Foukáme brčkem do papírové kuličky možno i ve dvojicích
Artikulační cvičení
Sluchová cvičení
Rozeznávání nejrůznějších zvuků v okolí
Rozvoj fonematického sluchu
Rytmizace básní, písní a říkadel
Zrakové vnímání a koordinace oka a ruky
Grafomotorická cvičení
Hrubou motoriku
Pohybové hry
Využití herních prvků
Jemnou motoriku
Manipulace se stavebnicemi
Hry s různými materiály (modelína, písek...)
ZDE VÁM BUDEME POSTUPNĚ NABÍZET UKÁZKY JEDNOTLIVÝCH LOGOPEDICKÝCH CHVILEK A TAKÉ NÁMĚTŮ K PROCVIČOVÁNÍ V JEDNOTLIVÝCH OBLASTECH.
BUDEME RÁDY, KDYŽ TYTO NÁMĚTY VYUŽIJETE I VY DOMA S DĚTMI.
Motorika mluvidel
Pro děti ve věku 3 - 4 roky
Využíváme pouze napodobovacího reflexu.
Neklademe žádné nároky na přesnost nebo rychlost provedení.
Nabízíme je jako doprovod obrázku, divadélka či využijeme při olizování jídla.
- pohyb jazyka dopředu a dozadu, z pusy ven a zpět - čertík
- pohyb jazyka z pravého koutku do levého a zpět - ještěrka mává ocáskem
- pohyb jazykem nahoru a dolů, olíznout si špičku nosu, bradu, horní ret, dolní ret
- pohyb jazyka do kruhu - olíznout si rty kolem dokola jednou, později i vícekrát (zkoušet na obě strany)
- pohyb rtů - našpulit rty- dávat pusinku, koukáme olizujeme si prst namočený např. do jogurtu, pískáme
- pohyb rtů - roztáhnout rty doširoka, úsměv, pejsek cení zuby
- jazyk se stočí špičkou nahoru a dozadu na patře a rychle se natáhne- zvuk připomíná klapání koňských podkov
- uvolnit rty a brnkat prstem o dolní ret - brm, brm
- kloktání (procvičujeme patrohltanový uzávěr)
- nafouknout obě tváře a prsty "propíchnout" - balónek praskl
- horními zoubky stahovat jogurt nebo marmeládu z dolního rtu
Pro děti kolem věku 5 let a starší
Cviky předpokládají zvládnutí předchozí skupiny.
Postupně se využívá vědomějšího nácviku, většinou jako součást hry, pohádky.
Postupně se snažíme o rychlejší nebo přesnější provedení.
Pro správnou artikulaci hlásek, zejména TDN a LRŘ
- pohyb jazyka po dolní a horní alveole - olizovat dáseň těsně za horními a pod dolními zuby, ze strany na stranu - počítáme zoubky, hledáme poslední zoubek...
- ťukat špičkou jazyka na horní patro - datel klepe, někdo ťuká
- špička jazyka se opře o horní alveolu a klesne k dolní (už bez pohybu do stran), lezeme na půdu a zase do přízemí, zvedneme nahoru bonbon a pustíme ho rovně dolů...-pohybujeme pouze jazykem a brada by měla být v klidu
- vibrace volných, k sobě přiložených rtů při výdechu - jako frká koník
Pro správnou artikulaci PBM a FV
- nafouknout obě tváře a pouštět vzduch po troškách ven přes pevný uzávěr - děda kouří fajfku, mašinka se rozjíždí s pomalu zvyšuje rychlost (PB), popřípadě je možné držet ucpaný nos
- držet horní zuby proti dolnímu rtu, foukat jako vítr (FÍ)
- udělat kapříka - vysát vzduch z tváří - vmáčknou je, rty tvoří osmičku
Pro správnou artikulaci zejména CSZ, ČŠŽ, ŤĎŇ
- přitisknout špičku jazyka za dolní zuby a trochu otvírat a zavírat pusu - klíče dáme do zámku, otevřeme a zavřeme dveře
- roztáhnout jazyk do placičky a okrajem ho přitisknout ke všem dolním zubům
- zvednout okraje jazyka nahoru - mistička, rulička
- špičkou jazyka jet po horním patře zezadu dopředu a zastavit se na ploše zubů - nevypláznout
Logopedická chvilka č. 1 - Předškoláci
- Nafukujeme tváře
- Sešpulíme rty (zobáček)
- Otevíráme a zavíráme rty (krmení ptáčátek)
- Výdechem spojený s vyslovování slova hůůůů (houká sova)
- Dlouhý nádech a výdech (probouzíme broučka)
- Říkanky k jednotlivým hláskám (viz říkadla)
- Řekni co vidíš kolem sebe
- Rozeznávání zvuků - rozlišujeme zvuky hudebních nástrojů nebo zvuků z přírody ( zpěv ptáků, bzukot včel)
- Rytmizace písní a říkadel z pohybem
- Určovat první nebo poslední hlásku
- Na jakou hlásku začíná tvé jméno?
- Grafický list- shodné a neshodné dvojice lišící se detailem
- Poskakování a skákání po jedné noze, skákání panáka a přes švihadlo
- Házení a chytání míče
- Manipulace se stavebnicemi ( zatloukací, mozaiky)
- Stříhání a vystřihování
- Pohyblivost prstů- vysouvání prstů z pěsti, spojování prstů u jedné ruky nebo obou rukou ( spoj palec a malíček u pravé ruky, spoj ukazováčky,....)
Vkládáme zde další náměty na procvičování logopedie pro starší děti. V domácím prostředí můžete zkusit i s dětmi mladšími. Nezapomeňte, že cílené úkoly z logopedie je třeba opakovat několikrát denně a každodenně! Přejeme příjemné chvilky a nejen logopedické.
Logopedická chvilka č. 2
- Procvičování čelistí - otevíráme ústa na jablíčko
- Nádech nosem, výdech ústy - foukáme do pampelišky
- Opakování slov, vět - hra na ozvěnu
- Rozeznávání zvuků a tónů - co je to za písničku?
- Rytmizace slov - rozklad slov na slabiky ja-blí-čko
- Umísti obrázek kam patří na určené místo (auto mezi ostatní dopravní prostředky,....)
- Cvičení rovnováhy, chůze po vyvýšené ploše
- Navlékání korálků, modelování
Logopedická chvilka č.3
- Procvičování rtů- tvořit pevný závěr a otevření (kapřík)
- Vyplazování jazyka v rychlejším tempu (čertík)
- Tvoření vět na jednotlivá slova
- Procvičování směrovosti zvuků a tónů( odkud zvoní zvoneček?)
- Nejdelší, nejkratší slovo- vytleskej a kolikrát jsi tleskl, které slovo je delší?
- (Les, Stro- me- ček)
- Najdi ve svém okolí předměty, které začínají na určitou hlásku
- Najdi rozdíl ve dvojici obrázků lišící se detailem
- Pohybová hra "Na honěnou"
- Kreslení klacíkem, prstem do písku
- Procvičování pohyblivosti prstů- hrajeme na klavír
Logopedická chvilka č.4
- Procvičování čelisti - napodobujeme žvýkání
- Nafukujeme tváře
- Krátký nádech a dlouhý výdech (foukáme na studené ruce)
- Nádech nosem a foukáme do svíčky, jemně, silněji, nejsilněji
- Napodobování zvuků přírody vítr, déšť, komár, moucha
- Poslech pohádky např. Čert a Káča, při slově čert udělej Blllll
- Rytmizace písniček s využitím pohybu nebo tanec podle hudby
- Najdi shodnou dvojici obrázků
- Házení a chytání míče - postřeh
- Házení a chytání malých naplněných míčků