Žlutá třída

Žlutá třída je z větší části předškolní a příprava dětí na vstup do základní školy je naší prioritou. Pečujeme o celkový, harmonický vývoj dítěte a zajišťujeme dětem možnost učit se podle jejich individuálních možností a schopností.

Každý den se trochu učíme a trochu přemýšlíme, trochu malujeme a kreslíme a zpíváme a tancujeme a hrajeme si a pracujeme.

Ahoj děti, 

blíží se nám druhý květnový víkend a s ním druhá květnová neděle. Ví někdo, co to znamená? Ví někdo, kdo má tuto neděli svátek? Ten svátek se slaví

na celém světě. Ano, jsou to maminky! Všechny maminky na celém světě mají svátek. Je to " Den matek " a patří k nejrozšířenějším svátkům, přestože se na různých místech slaví v různých termínech. V jiný den. Den matek je den, kdy můžete poděkovat své mamince za její lásku a starostlivost a obdarovat ji kytičkou. Kytičku můžete koupit s tatínkem, ale můžete ji i vlastnoručně natrhat někde na louce, na stráni. Podle možností. Můžete ji také nakreslit nebo vystřihnout. Někdo se třeba rozhodne mamince něco vyrobit. To je ten nejlepší nápad! Pár nápadů vám posíláme. O pomoc požádejte tatínky a sourozence. My jim tímto děkujeme :).

Sladkou pusu jako med,

pošlu ti ji, mámo hned.

Letí, letí pusinka,

dostane ji maminka.

´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´

Kdyby mi tak někdo řekl, třeba kamarád,

prodej mi tu svoji mámu, dám ti za ní hrad.

Zazvonil bych na to smíchem, jako velký zvon,

nedám ti ji, ani kdybys dával milión.

Neprodám ji, neprodám, ani za nebe.

Nechám si já maminečku jenom pro sebe!

Ahoj děti a rodiče!

Teď se budeme trochu bát a budeme trochu kouzlit. Blíží se čarodějnice. Už za dva dny tu budou. Myslím, že už létají okolo a připravují svá košťata a čarodějnická zaklínadla.  A kdo ví, co ještě. Cítím i podivně páchnoucí lektvar čarodějnice Gladys. 

Na nic nebudeme čekat a začneme také kouzlit, vymýšlet a tvořit. Připravte si větší papír, pastelky, barvy, fixy, tužky, lepidlo, nůžky, krepový papír, barevné hadříky. Požádejte o pomoc rodiče, sourozence. Budeme kreslit čarodějnici. Opět popřemýšlejte, jak bude vaše čarodějnice vypadat. Bude hodná nebo zlá? Nakreslete nejdříve tužkou obrys velké čarodějnice. Nastříhejte hadříky, nalepte. Dotvořte barvou, fixou, nějakou přírodninou – to už je na vás. 

Vymyslete pro vaši čarodějnici jméno a napište. 

Dále vymyslete tři jména pro hodnou čarodějnici a tři jména pro zlou čarodějnici. Opět napište. 

Pod každé jméno, které vymyslíte, napište počet slabik. Pomůžete si vytleskáním. Kdo chce, napíše číslovku. Kdo nechce, počet slabik vyčárkuje. 

Jaké pomocníky má čarodějnice – jmenuj alespoň tři. Kdo chce, může je nakreslit.

Dále vyjmenuj vlastnosti čarodějnice. Jaká může být? Špinavá, rozcuchaná….

Všechny odpovědi na otázky pište k vaší čarodějnici na papír. 

Kdo si troufne uvařit kouzelný lektvar, musí se vydat do přírody. Na procházce nasbírejte do košíčku různé traviny, květinky, bylinky. Vše, o čem si myslíte, že může do lektvaru patřit. Nezapomeňte nasbírat pár klacíků na košťátko a jeden větší klacík. Doma si připravte nejlépe průhlednou nádobu, nalijte vodu a můžete postupně vhazovat vše, co jste společně nasbírali. Hlavně stále míchejte a pronášejte zaklínadlo. Ať se vám lektvar nesrazí! Při vhazování květinek a bylinek můžete poznávat a určovat. Asi tak za hodinku už ucítíte, jak lektvar " voní ". Kdo chce, může si takový kotlík s lektvarem nakreslit, nalepit….

Čarodějnické košťátko vyrobíte snadno. Svážete nasbírané klacíky provázkem a doprostřed vsunete větší klacík.

Někdo by možná zvládl vymyslet zaříkávadlo. Třeba jako já. 

Čáry, máry, černá skrýš,

bude z tebe šedá myš!

Napište ho. To, co vymyslíte :)

Kdo by se náhodou nudil, může si doma udělat " čarodějnické doupě ". Někdy se mohou nudit i rodiče :).  Posbírejte deky, velké hadry, polštářky, záclony a překryjte jimi stůl, židle, lavici a různě dozdobte :) A – máte kde bydlet!

Hezky si to užijte!

A ať se z někoho nestane špatným kouzlením třeba ropucha!

Některé čarodějnice dost smrdí, tak když nějakou potkáte, raději se k ní nepřibližujte!

Ježibaba od Úpice

tancovala při muzice.

Křepčí v dur a skáče v moll,

nejradši má rokenrol.

Čarodějka vzduchem sviští,

strašidelně při tom piští.

Kouzelník své housle ladí,

myši skáčou do kapradí.

Skřítek popadl kytaru,

bubák fouká fujaru.

O půlnoci ve středu

skočil hejkal na dědu.

Děda neví, kam se schovat. 

Neměl se zas vytahovat

před městskými hasiči,

že hejkala překřičí.

Ahoj děti,

už někdo z vás zahlédl jiřičku? A už jí někdo z vás pomohl stavět hnízdečko? Minule jsme slíbily, že vám řekneme pár zajímavostí. 

Víte, který pták na světě je největší? Dle dostupných informací jsme zjistily, že je to pštros. Samec pštrosa dvouprstého. Dosahuje výšky až přes 250 cm a může vážit i 150 kg. Má také nejdelší krk a největší oči ze všech suchozemců (suchozemských tvorů). Snáší největší a nejtěžší vejce ze všech žijících ptáků. 

Nejmenším ptáčkem na světě je kolibřík. Kalypta nejmenší (kolibřík včelí). Druhým nejmenším je kolibřík jemný. Oba tito ptáčkové dorůstají průměrné délky 6 cm. Mají také nejmenší vajíčka na světě. Za nejmenšího ptáčka u nás je považován ptáček s roztomilým jménem. Králíček obecný. Patří mezi pěvce. Dosahuje délky jen 9 cm. Vyskytuje se v celé Evropě. 

Kdo z vás bude mít chuť, může si vyhledat obrázky těchto ptáků a ptáčků. Prosíme rodiče a starší sourozence o pomoc. Možná najdete spoustu dalších zajímavostí o jejich životě. Připravte si čistý papír, pastelky, fixy, nůžky, lepidlo, barevný papír, zbytky látky….

Zavřete oči a přemýšlejte, jak vypadá váš vysněný pohádkový ptáček. ¨

" UŽ? " Vidíte ho? Tak a teď ho ztvárněte na papír dle své fantazie.

Nezapomeňte si vše ukládat do portfolia. 

Příště se začneme trochu " bát ". Proč? Je tady " čarodějnický " týden. Blíží se slet čarodějnic.

Tak ahoj příště!                                                                                                         J a J

Ahoj, zdravíme všechny:)

Jaro se nelíbí jen nám, ale i dalším tvorečkům a živočichům a ptáčkům. A o ptáčcích si dnes něco zajímavého povíme. Prosíme opět rodiče o spolupráci :)

Dnes to bude převážně povídání, vyprávění a ukázky obrázků s vaší pomocí.

Určitě si pamatujete, že někteří ptáčkové přezimují u nás a někteří odlétají do teplých krajin. Ti, co u nás zůstanou, nemohou zimu jen tak prospat. Když je jim chladno, načepýří se, až vypadají jako opeřené kuličky, a tak si vytvoří ochranu proti mrazu. Nožičky je nezebou, mají je upravené tak, aby mohli hopkat po sněhu. V noci, když se přestanou pohybovat, musí si najít pár kamarádů, aby neumrzli. Spí pohromadě přitisknuti jeden k druhému. Mezi tyto ptáčky patří třeba sýkorky, brhlíci, šoupálci a mlynaříci. Všichni tito ptáčkové mají rádi, když na ně myslíte a občas jim něco dobrého nasypete v zimě do krmítka. Ale teď je jaro. Všichni ptáčkové šťastně přezimovali a další se k nám budou vracet. 

Víš, který ptáček se k nám bude vracet z teplých jižních krajin? Zkus přemýšlet.

Malá nápověda – ano, vlaštovka určitě, ale i skřivan, čáp, špaček, drozd, čejky i holub hřivnáč a další. (prosíme rodiče o vyhledání obrázku)

Zajímavostí je, že zase někteří ptáci od nás na léto odlétají do chladnějších míst na sever. Například některé druhy hus. Dříve to byly také kavky a havrani. Díky klimatickým změnám na našem území dnes můžete kavky vidět celoročně. Také není neobvyklé v teplém období zahlédnout nějakého havrana.

Dnešní den je zajímavý tím, že je 24.4. a má svátek Jiří. Je to den, kdy se k nám údajně vracejí " jiřičky ". Podle toho dostaly jméno od našich předků. Jsou poslem jara. Jiřička obecná je menší než vlaštovka a často si je pleteme. Jiřička má kratší ocásek a na hlavě, krku a na hřbetě má modrý lesk. Celý spodek má bílý. Jiřičky hnízdí v obydlených částech budov, kdežto vlaštovky spíše v opuštěných budovách. Vracejí se do svých starých, polorozpadlých hnízd, nebo si staví nová. Lidé je často od svých obydlí vyhání. Jiřička staví hnízdo ze slin a bláta. Když je velké sucho a není bláto, tak nemůže stavět. Chceš jí pomoct? Stačí dát na zahradu, balkon ale i do parku nádobu s hlínou a zalít vodou. Jiřička už si ji najde. Nezapomeň chodit dolévat vodu, stavba hnízdečka jí trvá deset až čtrnáct dní. Proto tito ptáčci patří mezi ohrožený druh.

Promyslete, kdy ptáčkové nejvíce zpívají a v kterou denní dobu. A nezapomeňte vyrazit do přírody, uslyšíte spoustu ptačího zpěvu.

Přejeme hezké dny.

Rodičům děkujeme :)                                                                                                  J a J

       

Ahoj děti a rodiče, 

zdravíme vás a věříme, že se máte skvěle. Je jaro a spousta dní je plných sluníčka. Někdy je trochu chladněji, ale to vám určitě nevadí a náladu nezkazí. Ještě se nemůžeme vídat ve školce. Jsme si ale jisté, že i tak si zábavu najdete doma s rodiči. Rodiče určitě pro vás umí vyhledat na internetu nějaká cvičení, úkoly, náměty na vyrábění a spoustu dalších zajímavostí.

Rodiče, nechceme vás zahltit spoustou úkolů pro děti. Chceme vás požádat o pomoc. Nějaká cvičení a doporučení co s dětmi procvičovat, tvořit jsme vám už v minulých dnech zaslaly. Založte, prosím, dětem " portfolio " (desky), kam si děti budou dávat vše, co nakreslí, vystřihnou, vyrobí, " napíší ". To, co už udělaly a ještě udělají. Až se ve školce sejdeme, vše si ukážeme a o všem si popovídáme.

Dáváme dohromady a připravujeme aplikaci " Lyfle ". Až bude hotovo, budeme spolu komunikovat zde. 

Dnes pro vás máme dva pracovní listy. Zahradník si připravuje zahrádku pro své rostlinky. Nedříve musel opravit plot a potom začal sázet. Pracovní list můžeš vybarvit a dokreslit. 

A ještě veselé básničky, které se můžeš naučit a na papír z každé z nich nakreslit hlavního hrdinu. A založit do portfolia.

Krtek                                               

Polez krtku, z díry ven,                   

koukni, jak je krásný den.                

Polez, krtku, mezi nás,                    

pospěš rychle, už je čas.                   

Motýl

Který slavný malíř asi,

maluje mu na křídlech,

že se květům z jeho krásy,

každé ráno tají dech.

A jedna logopedická – pozor na jazyk :)

Cvrček

Cvr, cvr, cvrk,

cvrčka bolí krk.

Cvrčí cvrček, cvrčí cvrček,

až ho bolí celý krček.

Cvrk, cvrk, cvrk,

cvrčka bolí krk.

Mějte se hezky a rodičům děkujeme za spolupráci. 

                                                                                                      J a J

Ahoj děti.
Už víte, jaké jsou symboly Velikonoc? Napadly vás některé? My jich pár pro vás máme.

Kříž – důležitý symbol, je spojován s Kristem, který byl na něm ukřižován. Kdysi to byl nejhorší a nejkrutější způsob trestu.

Velikonoční oheň – zapaluje se a světí na Bílou sobotu při obřadech Velké noci (to je ze soboty na neděli). 

Velikonoční (bílá) svíce – zapaluje se od ohně a je symbolem znamení života a naděje (světlo).

Vajíčko – od pradávna je symbolem plodnosti, života, úrodnosti a vzkříšení. Dříve se vajíčka barvila jen červenou barvou. Vajíčka se nejedla v době půstu (doba, týden, před Velikonocemi), konzumovala se až o Velikonocích. Dnešním, zdobeným vajíčkům se říká kraslice. Nejstarší nalezená kraslice je prý stará 2300 let.

Velikonoční pomlázka – je svazek spletených vrbových proutků. O Velikonoční pondělí chlapci (a tatínkové) šlehali děvčata (a maminky), aby byla zdravá, pilná, svěží a veselá po celý rok. V některých krajích se pomlázce říkalo jinak. hodovačka, koleda, mrskačka, pamihod, švihačka...

Zajíček – tento symbol jsme převzali z Německa. Je symbolem chudoby, skromnosti a pokory. Podle zvyku nosí a schovává dětem vajíčka. Hlavně čokoládová. 

Beránek – symbol nevinnosti, čistoty a poslušnosti jako byl Kristus. Dnes se peče jako sladké velikonoční pečivo, zdobí se mašlí a neměl by chybět na svátečním stole.

Jidáše – je to sladké pečivo různě smotaných tvarů, pomazané medem. Jedlo se na Zelený čtvrtek.

Mazanec – další sladké pečivo s rozinkami a mandlemi. Má kulatý tvar a připomíná slunce (podle množství vajec, od kterých těsto získává barvu). Nahoře je nastřižen do kříže.
Peče se na Bílou sobotu. Původně se pekl naslano. 


Prosíme rodiče o přečtení a popovídání si s dětmi o těchto symbolech.
Rády bychom tak učinily samy (společně s vámi).

Užijte si krásné, klidné Velikonoce, plné pohody a optimismu.

                                                                                                                                      J a J


Ahoj,

"Pašijový týden"

A je to tady. Týdnu před Velikonocemi se říká pašijový nebo svatý týden. Začíná květnou nedělí, která tento týden otevírá. Po pašijovém týdnu nastávají Velikonoce, nejdůležitější křesťanský svátek v roce.

Proč se nazývá pašijový?

Název pochází z latinského slova "passio" a je to biblické vyprávění o utrpení Krista. Někde se tomuto týdnu říká tichý týden – je to doba, kdy nezní kostelní zvony. Každý den v tomto týdnu má své označení a svůj význam.

Květná neděle – den, kdy se v kostele světí kočičky a zelené ratolesti, říká se, že pak měly kočičky magickou moc. Příjezd Ježíše Krista do Jeruzaléma.

Modré pondělí – hospodyně v tento den začínaly s úklidem.  

Šedé úterý – dle tradice se opět uklízelo a vymetaly se ze stavení pavučiny.

Škaredá středa–v tento den se nesměl nikdo na nikoho mračit, neboť by se pak mračil celý rok. Říká se jí také sazometná, protože se vymetaly saze z komínů.

Zelený čtvrtek–v tento den bývá zvykem připravovat jídlo ze zelené zeleniny a zelených bylin (kopřiva, špenát, hrášek, salát...), zaručí to zdraví na celý příští rok. V tento den utichají zvony a symbolicky "odlétají do Říma".

Velký pátek – je to den ukřižování Ježíše Krista, den hlubokého smutku.

Bílá sobota – den hlubokého smutku, v podvečer se "navrací zvony z Říma" aby se v neděli mohly rozeznět a zvěstovat vzkříšení Krista.

Velikonoční neděle – boží hod velikonoční, skončila doba půstu, nastala doba radosti a veselí.

Velikonoční pondělí – všichni se veselili, chodilo se s pomlázkami na koledu pro obarvená vajíčka. 

Prosíme rodiče o přečtení a krátkého popovídání, popřípadě obohacení tohoto stručného výkladu k tématu Velikonoc.

Příště si řekneme něco o symbolech Velikonoc. Zatím můžete přemýšlet, jaké to jsou.

Na dnešní závěr jedna malá koleda. 

Upletu si pomlázku

z bílých myších ocásků.

Slíznu sedm kapek medu,

pak se vydám na koledu.

Pod jívou až potkám strejce

seberu mu z kapsy vejce.

                                                                                                     J a J      

Milé děti, je tu další víkend a chceme vám opět poslat pozdrav a něco málo k přečtení, naučení a vyrábění.

Už jste někdy kreslily (malovaly či lepily) básničku?

Že to nejde? Tak to vyzkoušíme.

Nedávno jsme vám poslaly pět básniček. Možná jste se už některou naučily a jestli ne, tak přes víkend to dohoníte. Požádejte rodiče nebo staršího sourozence o znovu přečtení básniček. Popřemýšlejte, o čem (o kom) se v nich pojednává a co z toho by vám šlo nakreslit. Vyberte si tu, která se vám líbí. Vezměte čtvrtku a začněte kreslit, malovat, stříhat…pěkně od začátku básničky, kterou jste si vybraly. Ztvárněte vše, o čem se v ní mluví a básničku si u toho předříkávejte. Uvidíte, že vám vznikne moc krásný obrázek. Vystavte si ho na svátky a pak jej uschovejte.

" Ponožkový zajíc"

Budete potřebovat starší ponožku, provázek, stužku, lepidlo, nůžky, něco na oči a čumáček, možná fixy a rýži (více rýže). Než začnete, můžete si zkusit z rýže "rýžové obrázky". Vysypete rýži na stůl, tak abyste měly dost místa a nepadala vám na zem. Uhladíte povrch a prstíkem kreslíte různé tvary a obrazce. Můžete vyzkoušet všechny prsty, který bude nejšikovnější. Dobře to jde i s moukou.

A jdeme na zajíce! Neděravou ponožku naplníme rýží, svážeme tak, aby vzniklo větší tělo, menší hlava a nezapomeneme na uši. Dokončení a dozdobení je už na vaší fantazii!

Rytmizovaná řeč hraje při učení předškolních a školních dětí nepostradatelnou roli. Vymýšlení rýmů, spojené hrou na tělo je ideální kombinace a výborná příprava pro rytmickou – hudební výchovu. Rozvíjíme u dětí jazykové a komunikační dovednosti, cit pro jazyk a sluchovou analýzu.

Zahrajte si na básníky a vymyslete nějaké, třeba i legrační rýmy. Např. Lavička – motyčka, koťátko – slůňátko, silnice – police, naše paní školnice – umyla nám lavice, sedí bubák na cestě - knoflíky má na vestě, děda leze na střechu – a dělá tam neplechu, kocour svoje housle ladí – myši skáčou do kapradí….

Vyzkoušíme si slovní zásobu a připomeneme si, co jsou synonyma (slova stejného nebo velmi podobného významu).

Najděte slova (synonyma) k těmto slovům. Pes, míč, holka, kluk, hezký, moudrý, statečný, mnoho, hloupý, nebojácný, doktor, vodník....

Na závěr jedna "čistotná " básnička.

Umyvadlo jen se třpytí,

ukaž, jak se umíš mýti.

Ať se v něm tvé ručičky

lesknou jak dvě rybičky.

Příští týden bude už předvelikonoční a říká se mu "pašijový".

Budeme si o něm povídat.

Nezapomeňte jít o víkendu ven, bude hezky!

Vezměte s sebou rodiče a užijte si to! 

                                                                                            Ahoj   J a J

Ahoj všichni u vás doma, máme tu další týden a my obě vás chceme pozdravit a věříme, že se máte dobře a jste v pořádku.

Naučily jste se nějakou básničku?

Nebo jste něco hezkého společně vyrobili?

Máme pro vás opět nějaké nápady.

"Velikonoční vlak"

Požádejte maminku ať vám dá karton od vajec, nastříhejte ho tak abyste vytvořily vagónky po 4 až 6 místech pro vajíčko. Vagonků můžete mít kolik chcete, spojíte je drátkem (od tatínka) nebo stužkou. Karton může být barevný nebo ho můžete nabarvit vy. Kola vystřihneme z tvrdšího papíru, můžeme též nabarvit a přilepíme. Vláček je hotov, kdo bude chtít, může si do něho postupně zdobit vajíčka.

Vajíčka nemusí být pouze malovaná. Můžete na ně lepit cokoli půjde (kousíčky látky, natrhané lístečky různých travin, obalit v rýži či čočce a kombinovat s barvou.

Můžete do vajíčka i něco zasadit – vložíte do prázdné skořápky kousek vaty a nasypete řeřichu, hrách, čočku, osení... a máte "živé" vajíčko. Nezapomeňte ho zalévat!

Všechna tato krásná vajíčka můžete naskládat do vašeho vlaku a postavit třeba na parapet u okna a velikonoční svátky jsou tady!

Další hezká dekorace je "skořápkový věnec".

Dá se dělat postupně. Možná má maminka doma nějaký korpus a jestli ne, stačí venku nasbírat pár větviček, stočit do kruhu a svázat. Je to opravdu jednoduché :). Kdo má korpus omotá ho větvičkami. Z barevného papíru vystříháme kytičky, motýlky, ptáčky a různě nalepíme na věnec. A budeme sbírat skořápky – pokaždé když maminka nebo tatínek budou něco vařit z vajec hned si je umyjeme a usušíme. Tavnou pistolí nebo  lepidlem připevníme na věnec. 

Kdo chce, může mít věnec jen ze skořápek (jako Jana).

Básnička pro kluky

Upletl jsem pomlázku,

je hezčí než z obrázku,

všechny holky, které znám,

navštívím a vymrskám.

Než mi dají vajíčko,

vyplatím je maličko.

Básnička pro holky

Kropenatá slepička

snesla bílá vajíčka.

Obarvím je, vymaluji,

všechny chlapce podaruji,

pentličky si nastříhám,

na pomlázku jim je dám.

Až půjdete ven tak se pozorně dívejte okolo sebe. Jaké uvidíte stromy, keře, rostliny, květinky. Zkuste je pojmenovat s pomocí rodičů. Nebojte se podívat i opravdu hodně zblízka na lísteček, kvítek, uvidíte z čeho se skládají, jak jsou tvarované, zajímavé a krásné.

                                                                                                                                 Ahoj  J a J

Ahoj děti a rodiče, 

blíží se víkend a s ním zřejmě i pěkné počasí. Spousta z vás se určitě vydá na malou procházku nebo alespoň na zahradu. Vaši rodiče mají teď spoustu práce, potřebují si také někdy odpočinout, věříme, že i jim udělá pobyt na čerstvé vzduchu dobře. Poproste je o chvíli času a něco si vyrobte. 

Posíláme vám pár tipů na vyrábění:

Barevné kamínky

Piškvorky

Duhové větvičky -     vyberte si.

Barevné kamínky – už jsme je dělali ve 2.třídě.

Nasbírejte venku oválné, placaté kamínky, doma je hezky omyjte, osušte. Prohlédněte si kamínek a přemýšlejte …co vám kamínek připomíná (zvířátko, dům, dopravní prostředek, obličej kamaráda, sluníčko, broučka...) a můžete začít malovat. Použijte akrylové barvy nebo tempery. Doma si jimi můžete vyzdobit parapet, dát je ke kytkám do květináče anebo jen tak na stůl.

Piškvorky – stačí nasbírat několik rovnějších větviček, malé kamínky, malé šišky. Na zem či stůl vyskládáme mřížku a už hrajeme. Vyhrává ten, kdo první sestaví řadu svých 5 figurek. Můžete hrát i s kamínky, které si nabarvíte na žlutou a zelenou nebo modrou a červenou.

Duhové větvičky – to jsme ještě nedělali – je to moc pěkné a veselé! Venku si nasbíráme větvičky "akorát "velké (asi tak do vázy), maminka vám poradí. Musí být trochu rozvětvené, ne rovné. A teď začne " domácí šmejdění" – potřebujete barevné bavlnky, vlnu, přízi, klubíčka různých zbytků tohoto materiálu. Vše, co doma najdete. A začneme omotávat. Rodiče vám upevní první bavlnku, vlnu a vy už omotáváte. Používejte kratší délku ať to jde dobře a nezamotáte se do toho vy :). Je potřeba vždy navázat jinou barvu nebo je možné si z navázaných částí smotat malá klubíčka (i děti mohou pomoci). Dá to trochu práci, může to být činnost na pokračování. Určitě se vám to povede a o velikonočních svátcích si můžete na větvičky zavěsit malovaná vajíčka.  

Vše, co vyrobíte, vytvoříte, nakreslíte a naučíte se si schovávejte.

Až se uvidíme všechno si prohlédneme.  

Mějte hezký víkend a my se zase ozveme!                                      

                                                                                                                           J a J     

          

Ahoj děti a rodiče !

Tyto dny jsou pro nás velice těžké a nepříjemné, ale věříme, že se máte dobře. Jste přece s mámou a tátou a vy, rodiče, se svými dětmi a určitě všichni ve zdraví. Nezbývá nám všem to brát jak to je. 

Za pár dní bude probíhat zápis do 1. třídy základních škol. Vy, děti, se toho nemůžete účastnit, ale určitě vám to neubere na vašem "těšení se do školy".

Občas si s maminkou, tatínkem procvičte některé "úkoly", které jsme vám poslaly. Něco hezkého si vyrobte – blíží se "Velikonoce ", určitě doma najdete různé drobnosti ze kterých se dá vytvořit pěkná velikonoční dekorace. Poproste rodiče či staršího sourozence ať vám vyhledá nějakou pěknou jarní básničku o přírodě, mláďátkách, kytičkách... a naučte se ji. My Vám také jednu pošleme.

Něco pro rodiče:

Je doba zápisu do základních škol ale i doba řešení odkladu školní docházky.

"Školní zralost" – co to je?

Je to schopnost dítěte úspěšně plnit požadavky, které jsou na něj kladeny po stránce intelektuální, tělesné, sociální a morální. Každé dítě je jiné a rozhodování je těžké, ale základní výbava se od přírody nezmění. Nedávejte dítě do školy jen proto, že tam jde jeho kamarád. Neprodlužujte dítěti zbytečně docházku do mateřské školy o další rok. ("protože tu zůstal jeho kamarád a dítě si chce ještě hrát"). Někdy se tak rodiče rozhoduji i kvůli sobě aby si odsunuli starosti a povinosti, které se týkají školy, přičemž jejich dítě by školu v pohodě zvládalo. Pokud půjde do školy dítě nezralé, nebude mít dobré výsledky, učení půjde hůř a dítě se možná nebude ani na školu těšit a bude bezradné.

Rozhodujte se proto prosím pečlivě a s klidem. 

Věříme, že o této problematice jste si už mnoho přečetli na internetu i v různých publikacích. Něco je sepsáno i na stránkách naší školy. Někteří z vás konzultovali i s námi.

Doporučujeme následujicí publikace:

Školní zralost

Jiřina Bednářová a Vlasta Šmardová

Diagnostika dítěte předškolního věku

 J.Bednářová a V.Šmardová

Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole

H.Žáčková, D.Jucovičová

     

Nechte děti si hrát – je to důležité.

Hra je pro děti nejdůležitější činností.

                                                                                                       Zdravíme všechny u vás doma

                                                                                                                 Jiřka a Jana

        Předjaří  

V předjaří,ach,v přejaří,

svět se zvláštně rozzáří.

Kos už v křoví ladí flétnu,

teplo- málem jako v květnu,

větřík šimrá do tváří.

Zelené má země vlásky,

srdce v hlíně - plné lásky.

        Vítej, jaro

Oblékl si špaček,

kropenatý fráček.

Skřivan hnědou košili

oblékne si za chvíli.

Žluna župan zelený

na zádech má prodřený.

Vítej, jaro v zemi dětí,

žije jich tu jako smetí,

kluků,holek,ptáčků,stromů...

Vítej ,jaro,zpátky domů!

        Slunce

Vyšlo slunce,zasvítilo,

na nebi se otočilo.

Každá kytka maličká

radost má ze sluníčka.

Ke slunci se naklání,

listy z hlíny vyhání. 

         Brouček

Probudil se malý brouček na stráni,

probudil se ze zimního dřímání.

Rozhlíží se,jestli jaro přichází

a jestli mu ještě něco neschází.

Schází,schází broučku ,více sluníčka, 

aby mohla rozkvést každá kytička,

aby bylo zase slyšet zpívání

na zahradě nebo v lese,na stráni.

        Pomlázka

V nůši malý zajíček

nesl kopu vajíček,

potkala ho včela,

jedno po něm chtěla.

Dávala mu za to

pampeliščí zlato,

přidávala hned

jabloňový med. 

Zajíci se zdálo

tohle všechno málo,

vajíčka si vzal.

Náměty pro dlouhé chvíle v karanténě:

Určit první písmeno daného slova ( auto, míč, opice, ...)

Vymyslet slovo na písmeno – O, A, P, L, …

Vytleskej dané slovo a urči počet tlesknutí (slon  1x ,la – vi – ce  3x, har – mo – ni – ka  4x)

Najdi a vytleskej slovo které má jednu, dvě, tři slabiky

Rytmizace říkadel – básně spojené s hrou na tělo (tleskání, dupání, poklepy,…)

Přečtení krátké pohádky – rozbor textu, nechte děti vyprávět svými slovy děj. Možno si vymyslet začátek a děti pokračují v příběhu samy.

Postřehová hra – najdi ve svém okolí – lampu, okno, hrneček, …

Vyrábění, tvoření, lepení, stříhání, kreslení velikonočních dekorací

Sázení jarních kytiček nebo bylinek – děti mohou pozorovat klíčení a zalévat

Určování číslic 1 - 10 – přiřazování předmětů k danému číslu, porovnávání více x méně, stejně

Skládání rozstříhaného obrázku, poznávání předmětu podle hmatu, poznat co chybí a co přibylo (Kimovy hry)

                                                         

                  

Oblasti práce s dětmi v povinném předškolním vzdělávání:

Rozvoj jemné i hrubé motoriky

  • Činnosti s drobným materiálem

  • Pracovní a výtvarné činnosti, kreslení a stříhání
     

Rozvoj grafomotorických dovedností

  • Uvolňování ruky a správné držení tužky

  • Různé druhy čar prováděné různými nástroji

  • Rozvoj koordinace ruka-oko
     

Rozvoj předmatematické gramotnosti

  • Hry na orientaci v prostoru a rovině

  • Porovnávání množství

  • Vyhledávání předmětů se společnou vlastností

  • Činnosti na rozvoj pravolevé orientace


Rozvoj funkcí potřebných pro zvládnutí čtení a psaní

  • Hry na rozvoj zrakového vnímání a rozlišování zrakové paměti, postřehu a pozornosti

  • Vyhledávání hlásek ve slovech

  • Aktivity podporující rozvoj myšlení
     

Sociální a pracovní zralost

  • Podporujeme sebejistotu, schopnost pracovat a myslet samostatně

  • Logopedická prevence

  • Dechová cvičení

  • Rytmizace říkadel

  • Rozvoj slovní zásoby